שריפת פחם – התהליך

תהליך שריפת הפחם המוכר לנו מסרטי הקולנוע הוא זה שבו נהגי קטר מפוייחים או פועלים שחורים (תרתי משמע) בבטן האונייה מערימים פחמים לתוך תנורים בוערים על מנת לייצר קיטור שיניע את מנועי הרכבת או האונייה. מאז המהפכה התעשייתית, עבר תהליך שריפת הפחם שינויים עצומים. לא עוד פועלים מיוזעים ומפוייחים ליד תנורי ענק. לא עוד הערמה ידנית של פחם לתוך תנורים.

מה שנכנס

טרום תהליך השריפה נטחנים גושי הפחם לאבק. הפחם מגיע אל המסוע בגודל מקסימאלי של עד 50 מ"מ ועובר טחינה לאבק דקיק עד לרמה של מתחת ל- 200 מיקרון. את הפחם הטחון מזריקים באמצעות אוויר חם היישר אל דוד הבעירה, שבתוכו ישנו ואקום אשר נועד למנוע דליפות מהדוד החוצה.

תהליך הבעירה

שריפת הפחם בדוד יוצרת טמפרטורות גבוהות מאוד, בין 1300 ל- 1700 מעלות צלזיוס. קירות דוד השריפה עשויים צנרת פלדה ובתוכם זורמים מים הנהפכים מהחום לקיטור. הקיטור מסובב את כנפי הטורבינה,  והיא מפעילה את הגנרטור המייצר חשמל. מהטורבינה עושה הקיטור את דרכו למתקן עיבוי, שהופך את הקיטור חזרה למים החוזרים לדוד וחוזר חלילה.

שריפת פחם - מבט לתנור

שריפת פחם – מבט לתנור

ותאמר הטורבינה: "יהי אור"

קצת נתונים: גנרטור אחד, של 550 מגה וואט/שעה מייצר ביממה כ-12.5 אלף מגה ואט חשמל. לשם הבנת קנה המידה: אם תדליקו בביתכם את כל מכשירי החשמל והאורות הם יצרכו בסביבות 5 קילו ואט לשעה. גנרטור אחד מייצר כ- 12.5 מיליון קילו ואט/שעה ליום.

כמות הפחם המובלת באונייה זהה לכמות שניתן להוביל בלמעלה מ-500 משאיות פחם (משאית של 350 טון).

יש מניין

בשתי תחנות הכוח הפחמיות בישראל פועלות 10 יחידות ייצור מהן 6 יחידות גדולות המייצרות 550 מגה וואט/שעה כל אחת ועוד 4 יחידות קטנות יותר המייצרות 350 מגה וואט/שעה כל אחת.

מה שיוצא

בתהליך שריפת הפחם נוצר אפר פחם מרחף ואפר תחתית וכן נפלטים גזים מסוגים שונים אשר ביציאתם מדוד השריפה לארובה עוברים דרך מְשַקְעִים אלקטרוסטטיים, הלוכדים את מרבית האפר המרחף (אפר התחתית שוקע לתוך בריכת מים בתחתית הדוד ומשם מפונה החוצה).

פחות מאחוז מחלקיקי האפר המרחף מועברים עם גזי הפליטה דרך סולקני גופרית המכילים בתוכם תמיסת אבן גיר. באופן זה מסולקות תחמוצות הגופרית שבתוכם (SOx) וכתוצר לוואי נוצר גבס. בשלב זה, הגזים מופחתי פליטות מזהמים יחד עם הקיטור הנוצר כתוצאה מהתהליך הכימי בתוך סולקני הגופרית, עושים את דרכם החוצה דרך הארובה המגיעה לגובה רב כדי להבטיח פיזור אופטימלי.