חברת הפחם – כרטיס ביקור

חברת הפחם הישראלית עוסקת ברכש פחם ושינועו מרחבי העולם אל תחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל – תחנת "רוטנברג" באשקלון ותחנת "אורות רבין" בחדרה.

 החברה הינה חברה ממשלתית, בבעלות מלאה של חברת החשמל.

הסיבות להקמת החברה

הקמת החברה בשנת 1981 היתה תולדה של מספר גורמים שחברו יחד:

  • גידול דמוגרפי שחייב היערכות להגדלת תצרוכת החשמל בישראל
  • התפתחות התעשייה הישראלית שהוסיפה משקל לא מבוטל לתצרוכת החשמל
  • מחירו היקר של דלק נוזלי (מזוט)
  • חתירה לצמצום רמת זיהום האוויר הכרוכה בשימוש בדלק נוזלי
  • צמצום התלות בדלק נוזלי הנתון ברובו לשליטת מדינות עויינות לישראל

עם הקמתה של תחנת הכוח "אורות רבין", שנועדה להגדיל את כושר הייצור של חברת החשמל, ביקשה ממשלת ישראל לבזר סיכונים במשק האנרגיה ולהבטיח כי לצד השימוש במזוט יעמדו לרשות חברת החשמל גם מקורות אנרגיה חלופיים. פחם היתה הבחירה הטבעית בשל זמינותו ומחירו.

עיקרי הפעילות

חברת הפחם מעסיקה כ- 25 עובדים ופעילותה העיקרית הינה בתחומי שוק הפחם והספנות. שני השווקים הינם שווקים בינלאומיים גלובליים בעלי מאפיינים ייחודיים.

הפחם המסופק לחברת החשמל נרכש ממקורות שונים בעולם כגון: קולומביה, רוסיה, דרום אפריקה .

הרכש מתבצע בהתאם לדרישות חברת החשמל וכולל מספר סוגי פחם בעלי מאפיינים ורכיבים ייחודיים, הנבדלים זה מזה במגוון רכיבים וביניהם פחמן, מימן, חמצן ותרכובות אורגניות.

החברה מקפידה על עבודה מול ספקי פחם אמינים ובעלי מוניטין בשוק הפחם הבינלאומי ובמקביל פועלת באופן שוטף למציאת מקורות חדשים לאספקת פחם.

במקביל לסגירת חוזי הרכש, החברה פועלת להובלה הימית של הפחם ממדינות המוצא ועד לתחנות הכוח הפחמיות בישראל (חדרה ואשקלון) באמצעות התקשרויות עם ספקי ספנות לחכירת אוניות צובר משני סוגים Cape Size ו- Panamax בעלות כושר העמסה של כ – 170,000 טון ו- 80,000 טון בהתאמה.

תחום נוסף בו פעילה החברה הינו החכרת משנה של אוניות צובר. החכרות המשנה מהוות ערוץ נוסף לחסכון בעלויות ומסייעות ביצירת גמישות תפעולית של לוח ההפלגות.

בנוסף, מעניקה החברה שירותי סוכנות אוניות לאוניות הפחם הפוקדות את נמלי ישראל ובמסגרת זאת, אנשי החברה מספקים לצוותי האוניות ציוד, מזון, שירותי בריאות ועוד.

נכון לשנת 2019 עמד המחזור הכספי של החברה על כ-760 מיליון דולר.

 

חברת הפחם – מבט לאופק

בשנת 2020 פחם קיטור היווה 42.7% מתמהיל הדלקים של חברת החשמל, ואילו במשק כולו הפחם היווה 26% מתמהיל הדלקים לשם ייצור חשמל.

בעקבות סדרת תגליות הגז שנתגלו מול חופי ישראל בשנים האחרונות, החליטה ממשלת ישראל לקדם את נושא הגז הטבעי בישראל כאשר רוב רובו של הגז יופנה ליצירת אנרגיה.

בעתיד הנראה לעין צריכת הפחם תצומצם עקב שימוש גובר בגז.