פעילויות החברה

 

חברת הפחם עוסקת באיתור מקורות פחם, רכש פחם, הובלתו הימית ושינועו. עיקר פעילותה של החברה הוא ברכש פחם עבור חברת החשמל ושינועו לתחנות הכוח באשקלון וחדרה.

לחברה נציגות במנהלת אפר הפחם שאחראית לטיפול באפר שנותר לאחר תהליך שריפת הפחם.

 תחומי הפעילות המרכזיים של החברה הם:

 במהלך למעלה מ-3 עשורים של פעילות אינטנסיבית רכשה החברה ידע רב, ניסיון ומקצועיות המקנים לה מעמד מכובד ומוניטין של חברה יציבה ואמינה בשוק הפחם העולמי.

משנת 1900 עד שנת 2000 הגדילו האמריקאים את צריכת הפחם שלהם מ- 363 מיליון טון בשנה ל- 1.21 מיליארד טון.


 


רכש פחם

רכש פחם מתבצע באמצעות חוזים המבוססים על מחיר צמוד לאינדקסים השונים בשוק הפחם, או בחוזים במחיר קבוע, המבטיחים רכש פחם במחיר קבוע למשך תקופת החוזה.

מוציאים חוזה

בשני העשורים הראשונים לפעילותה של חברת הפחם, התנהל שוק הפחם העולמי ביציבות יחסית. עידן זה חלף מן העולם. עם הזמן הפך השוק לתנודתי, מחירי הפחם נסקו לשיאים חדשים, שינו את אופי המסחר וקבעו נורמות חדשות. שני גורמים משמעותיים הובילו את המפנה בשוק הפחם. האחד, הוא יצירת אינדקסים למחירי פחם, ביצוע הגנות מחיר ומסחר בשוק האופציות ועסקאות עתידיות, והשני, הוא כניסתן של שחקניות ענק כמו סין והודו לשוק ייבוא הפחם העולמי, ואשר להן השפעה עצומה על השוק.

חברת הפחם הישראלית פועלת בשוק הפחם העולמי כשהיא מונעת מראייה אסטרטגית של השוק ושל הצרכים של ישראל בהווה ובעתיד.  חוזי רכש לטווח הארוך, לטווח הבינוני, חוזים שנתיים, וחוזים למטענים מזדמנים (על בסיס spot) נועדו להבטיח כיסוי לצרכים צפויים בטווח זמן של שנה עד 5 שנים קדימה.

מסחר בפחם – הפעילות שלנו

אנו מנהלים מעקב בשווקים הפיננסים ואחר אינדקסים בשוק הפחם ומשקיעים מאמץ בקריאת המפה ובחינת המגמות העולמיות בתחום. פעילות אגף המסחר שלנו כוללת: מפגשים עם ספקים, קניינים, טריידרים וגורמים נוספים בעלי מידע בתחום. כמו כן, החברה פועלת באופן שוטף לבחינת אפשרויות חדשות למסחר עם מכרות חדשים שנפתחים והערכת מצב לגבי מכרות שפעילותם במגמת ירידה.

כלכלני אגף המסחר עוסקים בניתוחי היצע וביקוש, קריאה ועיבוד נתוני שוק מפירסומים מקצועיים שוטפים, ניהול מעקב אחר מיזוגים בשוק וניתוח השפעתם הצפויה על השוק. האגף מגבש המלצות לגבי מחירים וסוגי חוזים שניתן ורצוי להוביל לסגירתם, ומנתח עסקאות והצעות שעולות על השולחן.

לפענח את הקודים של המסחר העולמי

אצבע על הדופק לגבי שינויים צפויים בשוק וניתוח נכון של מידע קיים, הם כלי מרכזי בפענוח הקודים של המסחר העולמי בפחם, המאפשרים הערכות מבעוד מועד לשינויים במחירי הפחם ובביצוע עסקאות רכש חכמות, החוסכות מאות מיליוני דולרים למשק הישראלי.


הובלה ימית

שני גורמים מרכזיים משפיעים על כדאיות השימוש בפחם, האחד הוא מחיר הפחם והשני הוא מחיר ההובלה הימית. בחברת הפחם פועלת מחלקת ספנות ייעודית, שתפקידה לנהל את המו"מ העסקי עם חברות וברוקרים בתחומי הספנות, לטפל בחוזי ההובלה הימית של הפחם ולנהל את לוח ההפלגות של האוניות.

אניית צובר

מדיניות הביזור

פעילות החברה בתחום זה מבוססת על מדיניות של ביזור שמקורה בניהול סיכונים ותכליתה להבטיח אספקה שוטפת של פחם לישראל בכל עת ובכל מצב. הביזור בא לידי ביטוי בקשירת חוזי הובלה לתקופות שונות, חלקם על בסיס מחיר לטון פחם וחלקם על בסיס מחיר ליום החכרה (של אונייה).

חלק מחוזי ההובלה הם חוזי Contract Of Affreightment ) COA ) שמשמעותם חוזים על בסיס מסעות. החברה מסכמת עם בעלי האונייה על מספר מסעות, קבוע מראש, שהאוניה תבצע עבורה בתקופת החוזה מיעדים שונים בעולם. חוזי החכרה אחרים מעניקים לחברת הפחם את השליטה בלוח ההפלגות של האונייה למשך תקופת החוזה, והחברה רשאית להחכיר אותה בהחכרת משנה לגורמים אחרים.

מרכיבי עלות חכירת אוניה

עלות חכירת אונייה כוללת כיסוי הוצאות דלק, עגינה בנמלים, עלויות תפעול, צוות ומבדוק, ומחיר שכירות יומי לבעל האונייה.

אוניית צובר היא למעשה רב קומות המגיע עד ל- 10 קומות ולעיתים מותקנת בה מעלית.

לוח הפלגות

חברת הפחם מנהלת את לוח ההפלגות של האוניות תוך הבטחת גמישות לשינויים. גמישות זו, מאפשרת להקדים את מועד פריקתן של אוניות הנושאות פחם מסוג אחד ודחיית הפריקה של אוניות הנושאות פחם מסוג אחר, על פי הצרכים של חברת החשמל. בדרך כלל, נמצאות 4-3 אוניות בלב ים בדרכן לישראל, מידי שנה קיימות עשרות פקידות של אוניות פחם בישראל. מתוכן, 50% אוניות צובר מסוג פנמקס (Panamax) הנושאות כ- 70,000 טון פחם בממוצע ופריקתן אורכת בין יומיים לשלושה. וכ- 50% מההובלה הימית מתבצע באוניות קייפסייז (Capesize), הנושאות כ-170,000 טון פחם ופריקתן אורכת בין 7-6 ימים.

אוניות כחול לבן

על פי החלטת ממשלה למתן סיוע לצי הישראלי, מפעילה החברה אונית Capesize ישראלית אחת.

זה כן הגיל

על מנת להמנע מבעיות טכניות ותפעוליות, נעשה מאמץ  להפעיל אוניות "צעירות" יחסית שגילן אינו עולה על 15 שנים.

9 ספנות (מחסני ענק) באוניית צובר

9 ספנות (מחסני ענק) באוניית צובר

מסביב לשעון

 העיסוק בהובלת הפחם לישראל מחייב עבודה מסביב לשעון. אנו מבצעים הערכות מוקדמת הכוללת: בחינת רמות סיכון של חברות ספנות, קשירת חוזים בהתאם לרמות הסיכון, תכנון לוח הפלגות ארוך טווח המתבסס על צריכת חברת החשמל וסל הפחם.

לוח ההפלגות מתעדכן על בסיס יומי בהתאם לזמני יציאת האוניות מנמלי המוצא, הגעתן לנמלי הטעינה ותהליך הטעינה, מהלך ההפלגה, הגעתן בפועל לנמל חדרה או אשקלון  ותהליך הפריקה בנמלים.

מה עלול להשתבש ולעכב?

  •  תנאי מזג האוויר
  • תקלות טכניות
  • שביתות בנמלים
  • מחסור בפחם בנמל המוצא
  • מצב ביטחוני
  • המתנה בנמלים כתוצאה מעומס וצפיפות

כדי למנוע פגיעה במלאי הפחם בישראל מתמחה אגף הספנות של החברה במציאת פתרונות כמו: הבאת מטענים ממדינות שונות תוך תנועה בנתיבי שייט מגוונים, העברת אוניות בין נמלים שונים, פיצול אוניות בין הנמלים והחלפת מועדי הגעה בין אוניות.


שירותי סוכנות אוניות

אחת מפעילויות חברת הפחם היא לספק שירותי סוכנות אוניות לבעלי האוניות. עובדי חברת הפחם מופקדים על התחום הזה בנמלי חדרה ואשקלון.

תפקידם העיקרי הינו לתאם בין האונייה, הנמל וחברת החשמל.

מלבד זאת, הם מופקדים על שלל תחומים הנוגעים לתחזוקת האוניות ורווחת אנשי צוותן ובכללם  :

  • ביקורת גבולות
  • החלפות אנשי צוות במקרה הצורך
  • העלאת טכנאים וביצוע תיקונים באונייה
  • החלפת ציוד
  • שירותים רפואיים כמו הזמנת רופא או קביעת תור לרופא שיניים
  • העברות כספים
  • אספקת עיתונים
  • במקרה שהצוות רשאי לרדת מהאונייה, ארגון טיולים ו/או ארוחות

שירותי סוכנות אוניות קיימים בכל נמל בעולם ומי שמשלם עבורם אלו בעלי האוניות הדואגים לרווחת צוות האונייה.